Propagace webu zas o kus dále
Redesign webu – je opravdu nutný?

Redesign webu – je opravdu nutný?

Téměř každý už si prošel otázkou zabývající se redesignem webu. Ať už se jedná o firemní stránky či e-shopy, je redesign skvělý způsob, jak vdechnout nový život vaším stránkám. Ale je opravdu nutný?

Jak (ne)pokazit redesign webu

Na čtvrteční konferenci WebTop100 bylo jasně nejzajímavějším tématem „Jak (ne)pokazit redesign webu“ od Jana Tichého z agentury Medio Interactive. Jan vzpomněl na důvody, které rozhodnutí o redesignu webu předcházejí. Např. „dlouho jsme nezměnili vzhled webu“ nebo „našemu řediteli se web nelíbí, musíme ho předělat“ či „přecházíme na nový backend“. Ani jedna z těchto možností neospravedlňuje celkovou změnu. Není důvod měnit web, který dobře funguje, ikdyž je „hnusný“. Nejčastějším případem pak bývá tvorba nových url adres a staré adresy bez přesměrování parametrem 301, a to má za následek hluboký propad v návštěvnosti.

Podle odhadů Honzy Tichého 80% změn webů v Čechách skončí nejlépe tak, že web slouží stejně jako starý, firma redesignem nic nezíská, ale vynaloží nemalé prostředky na jeho změnu.

Čemu se vyvarovat aneb 5 nejhorších důvodů pro změnu webu

1. „Je to už 10 měsíců od posledního redesignu“

Co je zde špatně? Většina marketingových manažerů odpoví, že je web nudný a musí se předělat, někteří argumentují pouze je čas pro změnu. Ovšem to, že vidíte web stokrát za den, neznamená, že jej takto vidí i návštěvníci vašich stránek.

2. „Protože vedení rozhodlo, že se musí web změnit.“

Ve většině případě není ředitel zodpovědný za úspěch vašich internetových stránek, v takovém případě leží na marketingovém oddělení břímě dokázat, že rozhodnutí není správné (samozřejmě v případě fungujících stránek).

3. „Našemu webu chybí šmrnc.“

Jsou chvíle, kdy máme potřebu přidávat na web různé prvky jako jsou slidery, různé bannery apod. Mějte na paměti, že častokrát ty nejjednodušší věcí bývají nejlepší. Steve Jobs jednou řekl „Skvělý design není to, jak to vypadá, ale to jak to funguje“.

4. „Líbí se mi stránky jako má ….“

Ano, inspirace je sice skvělá věc, ale toto je zásadní chyba. Jen proto, že určitý web skvěle funguje pro jednu společnost nezaručuje, že tak bude fungovat i pro vás.

5. „Potřebujeme zlepšit SEO.“

Skutečně je za nízkou návštěvností design webu? Opravdu musíte provést redesign kvůli tomu, aby se vám zvýšil traffic? Ve většině případů nikoliv, je sice pravdou že se najdou weby, které změnu potřebují a bez které se nehnou, ale je jich čím dál tím méně a příčinou nízké návštěvnosti není nutnost redesignovat stránky.

Na co nesmíte zapomenout, rada na závěr

Největší chybou, která se při redesignu vyskytuje je kompletní nové znění url adres. Neměňte adresy, ponechte je ve stejném znění, jako byly před změnou webu. V případě, že url změnit musíte, bezpodmínečně je přesměrujte na jejich ekvivalenty pomocí parametru 301. Žádná stránka z původního webu nesmí zůstat bez přesměrování. Pokud se tak stane, uživatel který vás hledá najednou stránku nemůže najít, vyhledávače přestanou stránky bez obsahu umisťovat ve výsledcích vyhledávání. K tomu, aby se nové url probojovaly na místa, kde byly předtím bude třeba spoustu času, je nutné si uvědomit, že jsou to url bez historie, bez hodnoty. Parametr 301 sice stránky přesměruje se zpětnými odkazy, ale samozřejmě např. takový odkaz, který vede z nějakého článku na stránku webu, která je přesměrovaná má menší váhu, než když vede na stránku správnou.

Využívejte A/B testování, abyste předešli chybám. Mějte na paměti, že redesign je běh na dlouhou trať a je třeba stále něco „dolaďovat“ a proto testujte, testujte a testujte.